3. köprü tartışmasına Yahudiler de katıldı

Türkiye’deki Şalom Gazetesi’nde Sami Aji imzasıyla yayınlanan ‘Yavuz Sultan Selim ve Yahudiler’ başlıklı yazıda, padişahtan övgüyle söz edilirken cemaatin önde gelen üyeleri ‘Bu yazı bizi bağlamaz’ görüşünde.

İstanbul Boğazı’na yapılacak 3.köprüye “Yavuz Sultan Selim” adının verilmesiyle başlayan tartışmalara bir yenisi eklendi. Yahudi Cemaati’nin yayın organı Şalom Gazetesi’nde Sami Aji imzasıyla yayınlanan “Yavuz Sultan Selim ve Yahudiler 1465-1520” başlıklı makalede; Sultan Selim’in Yahudiler için hayati rolüne dikkat çekilerek;

İşlerin başında

“Sultan, tahta geçer geçmez, babasının hekimi olan Josef Amon’u saray hekimbaşısı olarak atadı. Hemen ardından, başta mali işler olmak üzere, muhtelif devlet işlerinin başına İspanya ve Portekiz’den gelen Yahudi uzmanları getirdi. Ölümünden neredeyse 500 yıl sonra gündeme gelmek şansını veya belki şansızlığını yakalayan Osmanlı Devleti’nin en yavuz sultanına, başka bir açıdan bakmaya sizi davet ediyorum” ifadelerine yer verildi.

‘İsrail’e Yavuz sayesinde döndük’

- Sami Aji (Şalom yazarı)

“1500 yıl boyunca İsrail topraklarına giremeyen Yahudiler’in anayurtlarına girişine Yavuz izin vermiştir. Çaldıran, Mercidabık ve Ridaniye savaşlarında silah kullanımında Yahudiler’in önemli rolü var. Bu savaşlardan sonra Yahudiler, İsrail topraklarına yeniden yerleşmeye başladı. Sultan Selim’de çok güçlü bir adalet duygusu hakim. Mısır ve Suriye fethi olmasa, Yahudiler’e ‘buyrun topraklarınıza yerleşebilirsiniz’ diyen olmayacaktı.”

‘Y harfinin bile ilgisi yok’

- Rıfat Bali (Musevi Tarih Uzmanı): “Yazının Türkiye Yahudi Cemaati’ni temsil kabiliyeti bulunmuyor. Tamamen yazarın kendi görüşlerini bağlayan bir makale olarak görüyorum. Türkiye Yahudileri’nin Yavuz’la ilgili Y harfinin dışında bilgisi yoktur. Sıradan bir insanın fikir atfetmesini önemsemem. Makalenin Şalom Gazetesi’nde yayınlanmış olması da ortalama Türk Yahudileri’nin görüşünü bağlamaz.”

‘Yavuz’la ilişkimiz bulunmadı’

- Silvyo Ovadya (Türk Yahudi Cemaati eski Başkanı)

“Tarihsel süreçte Türkiye topraklarında Yahudi varlığı her zaman süregeldi. Bizans döneminde İstanbul’da Yahudiler’de yaşıyordu. Osmangazi ve Orhangazi Bursa’yı alınca kente Yahudileri yerleştiriyor. Sarayda hekimlerin büyük kısmı Yahudilerden oluştuğunu görüyoruz. Görev alan Yahudiler’in büyük kısmı Almanya, Avusturya İtalya’dan gelenler oluşturdu. Türkiye Yahudileri’nin Yavuz’la ilgili çok kayda değer bir ilişkisi yok. ”

Kaynak: Vatan

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.